Netwerkwijzer zorg-sport-bewegen

Succesvol netwerk

Zomaar 2 quotes van een enthousiaste leefstijladviseur en diëtist. Zij hebben elkaar beter leren kennen door het werken met de Beweegkuur en het vormen van een succesvol netwerk. Op deze wijze zijn ze beter gaan samenwerken. 

“De fysiotherapeut kende ik wel maar de diëtist niet echt. Wat dat betreft is het een hele verbetering geweest, want dat geeft die korte lijnen en dat wordt als heel plezierig ervaren.” (LSA)

“Eerder hadden we wel telefonisch contact, maar door de BeweegKuur hebben we op een heel ander niveau contact met elkaar en spreken we ook bij elkaar af om te vergaderen.” (Diëtist)

Wanneer is een netwerk succesvol? En wat zijn de factoren die daar een bijdrage aan leveren? Uit onderzoek naar netwerken rondom de beweegkuur (Wageningen Universiteit, 2012) en interviews die NISB gehouden heeft met professionals uit de zorg- en sport sector, is gebleken dat er een aantal factoren zijn die in hoge mate bijdragen aan succesvolle netwerkvorming. Uitgangspunt is dat het vormen van een netwerk een middel is en geen doel op zich. Netwerkvorming zorgt voor een vruchtbaar contact om interventies te implementeren en al doende te leren. Onderstaand een overzicht van succesfactoren voor netwerkvorming en daarbij quotes van professionals uit het veld.

  • Goede onderlinge sfeer
  • “En we lagen elkaar meteen heel goed ...

    “En we lagen elkaar meteen heel goed. Dat was ook heel leuk. Daar moet je een beetje geluk mee hebben dat realiseer ik me wel.” (LSA)

  • Onderlinge betrokkenheid
  • “Wij hebben nu eens in de zoveel tijd een gesprek met

    “Wij hebben nu eens in de zoveel tijd een gesprek met alle POH’s hier. Dan wissel je kennis uit over een bepaald ziektebeeld of een werkwijze. Want eerst bleven het eilandjes. Zij zaten daar en wij zaten hier. Dat je elkaar beter leert kennen en dat daaruit misschien weer een cursus komt zou ik heel erg leuk vinden. En nu maak je toch weer wat makkelijker contact.” (diëtist)

  • Korte communicatielijnen
  • “Eerder hadden we wel telefonisch contact ...

    “Eerder hadden we wel telefonisch contact, maar door de BeweegKuur hebben we op een heel ander niveau contact met elkaar en spreken we ook bij elkaar af om te vergaderen.” (Diëtist)

  • “De fysiotherapeut kende ik wel maar ...

    De fysiotherapeut kende ik wel maar de diëtist niet echt. Wat dat betreft is het een hele verbetering geweest, want dat geeft die korte lijnen en dat wordt als heel plezierig ervaren.”(LSA)

  • Inzet van de netwerkpartners
  • “Er is hier een sportschool. Die begeleidt ...

    “Er is hier een sportschool. Die begeleidt mensen met COPD. Daar heb ik een groep gedaan, die hadden groep gym voor COPD mensen en daar heb ik een cursus over voeding en COPD gegeven, dus die weg weet ik ook mooi te vinden.” (diëtist)

  • “Netwerken is in ieder geval ...

    “Netwerken is in ieder geval heel belangrijk, dat je elkaar kent is een grote pré. Ook nu na de BeweegKuur. Je verwijst patiënten makkelijker, je hebt ook sneller contact met elkaar.” (LSA)

  • Betrouwbaarheid van de netwerkpartners (mentaliteit)
  • “Je ziet in het veld dat ...

    “Je ziet in het veld dat als professionals zich proactief opstellen en elkaar goed informeren dat een samenwerking succesvoller is” (ROS adviseur) 

  • Openheid over belangen
  • “Elke organisatie heeft natuurlijk wel ...

    “Elke organisatie heeft natuurlijk wel zijn eigen doelstelling en dat moet nauw passen in het project. Hoe kun je zorgen dat dat passend wordt en we de meerwaarde eruit kunnen halen met z’n allen?” (gemeente)

  • Diversiteit van netwerkpartners
  • “Ja we zijn daar absoluut beter en groter in geworden ...

    “Ja we zijn daar absoluut beter en groter in geworden. Niet groter in de praktijk, maar groter in je weg vinden naar buiten toe.” (fysio)

  • Inzicht in werkstructuur van partners
  • “Ook het contact onderling was leuk ...

    “Ook het contact onderling was leuk. Het feit dat je dan even over de rand van je eigen beroep kijkt en ziet hoe eerstelijners bezig zijn en waar ze tegenaan lopen. Dat was interessant.” (fysio)

  • “Het was wel leuk om te zien waar ...

    “Het was wel leuk om te zien waar ander mensen zich mee bezig houden. De POH en diëtist bijvoorbeeld. Hoe die hun dagindeling hebben.” (Fysio)

  • Zichtbaarheid van resultaten
  • “Ik had vanochtend nog een meneer ...

    “Ik had vanochtend nog een meneer, die startte met de BeweegKuur, had o.a. diabetes en volgens mij ook bloeddruktabletjes, heeft nu helemaal geen medicijnen meer. Geweldig! Want dagen wandelen en het Nordic Walken doet ie nog. Echt heel leuk.” (Diëtist)

  • “Ik denk dat het toch wel de succesverhalen ...

    “Ik denk dat het toch wel de succesverhalen zijn van mannen en vrouwen die echt ontzettend goed afgevallen zijn of echt ontzettend goed hun lab-waarden hebben verbeterd, dus de succesverhalen zijn sowieso een hoogtepunt. Ze geven hier vanuit het gezondheidscentrum een krant uit en daar stond een interview in van een man die gewoon heel enthousiast was over de voedingsbijeenkomsten. Dat vind ik dan natuurlijk heel erg leuk om te lezen.” (diëtist)

  • Ondersteuning ROS
  • “De ROS probeerde ons een ...

    “De ROS probeerde ons een duwtje te geven, alles wat gestructureerder te maken en deadlines te halen. Wie doet wat. En hoe kunnen we het nog beter maken dan we nu doen. ” (LSA)

  • Ondersteuning door gemeente
  • “We hebben toen gesprekken gehad met de gemeente ...

    “We hebben toen gesprekken gehad met de gemeente. Ze gaven ons een net overzicht van wat er allemaal beschikbaar is binnen de gemeente en toen hebben we er echt op aangedrongen dat het ook moest zijn voor de mensen die het echt niet konden betalen. Toen hebben ze ons later nog een mail gestuurd dat als mensen konden aantonen dat ze het echt niet konden betalen dat ze in aanmerking zouden komen voor een vergoeding. Nou vond ik heel netjes. Haal je één barrière eigenlijk al weg.” (LSA)